Henry Notaker's
Norwegian Food Culture
Eilert
Sundt:
Om Renligheds-Stellet i Norge.
Christiania 1869.
Eilert Sundt
(1817-1875) var utdannet prest, men arbeidet først og fremst som
samfunnsforsker. Han reiste på kryss og tvers i Norge og skrev en rekke bøker
om sosiale forhold. Han er regnet som Norges første sosiolog.
9DE KAPITEL RENLIGHED VED MADSTELLET
1. PROPERHED OG FORSVARLIGT STEL
Mange holde for, at folkets
madstel snarest muligt bør afskaffes og ombyttes med «fornuftigt madstel», og
der hersker stærke forestillinger om det urenslige søl, som skal følge med det
gamle stel.
«Almuen har jo, hvad der skal til for at lave god og
nærende mad, men formedelst den ufornuftige fremgangsmåde går en stor del af
næringsværdien til spilde, og formedelst urenligheden under stellet bliver den
fremsatte mad hverken smagelig eller sund. Altså, både af hensyn til landets
velstand og folkets sundhed er reform i denne sag af påtrængende vigtighed.»
Så omtrent siges der.
Men hvorpå grunder egentlig denne tale sig? Har nogen
forsker og forfatter taget sig for at granske og beskrive folkets madstel,
eller madstellet i nogen enkelt bygd, eller endog bare nogen enkelt del af det
samlede stel? Taget sig for at granske det med nøiagtighed og
beskrive det med fuldstændighed?
Jeg veed om een granskning, som hører hid.
Ved at spørge mig for hos en af de vedkommende mænd, som
kunde give mig nogen nærmere besked om anledningen til og hensigten med de
vestlandske amtsformandskabers interessante prisopgave angående det kvindelige
stel (overfor side 139, 6te kapitel), hørte jeg nævne som mærke på stellets
slethed, at «vore bondekoner kunde jo ikke engang koge en grød skikkelig - de
bære sig således ad, at en stor del af melet bliver ligefrem bortkastet.» «Hvem
har sagt dette?» Så nævntes en læge, med det tillæg, at «lægerne ere jo de
sagkyndige her». Jeg sagde imod og skrev et stykke i Folkevennen, hvor jeg, som
jeg udtrykte mig, ønskede at standse slige ord i farten, idet jeg hentydede til
den erfaring, som almuens kvinder måtte have vundet under deres tusind-årige
øvelse, og hvis rigtighed der ikke var ført ordentlig bevis imod. - Derved kom
jeg til at modsige, ikke alene flygtige ord, men en skreven bog, som netop var
udkommen, og som på en vistnok heldig måde, i en smukt flydende stil, udtalte
de aller fleste bogdannedes mening om dette dårlige stel. Men den strid, som
herover opkom, fremkaldte en række af virkelige undersøgelser angående
de norske bondekoners måde at lave grød, undersøgelsernes resultater bleve fremlagte
i Videnskabsselskabet i Christiania (1866) og siden offentliggjorte, og summen
derav blev heller en stadfæstelse for, at det gamle stel var både rigtigt og
hensigtsmæssigt; den noget egne måde at koge grøden på, som bruges i enkelte
bygdelag, og som der især havde været klaget over, blev påviist at passe meget
godt til arbeidsmandens trang, så han, som han selv pleier sige, kunde have
noget «at bie på»(279).
Hvoraf kan det da komme, at så mange af den klasse, som
ikke selv regne sig til almuen, nu på nogle år have været så snare til at tro
på al slags feil i almuens madstel?
Jeg mener, det for en del må hænge sammen med en noget
ældre vane, nemlig at byfolk, som havde været på reiser i bygderne, behagede
sig i at fortælle om, hvad de havde måttet døie ved at se konernes stel og nyde
af deres mad. Der er jo hele samlinger af stående historier om disse
græsseligheder.
Men denne vane og tilbøielighed skriver sig igjen, mener
jeg, derfra, at man har ikke tilbørligt skjelnet mellem disse to begreber:
praktisk godt stel og - properhed.
I store og fine huse, hvis gode og
renlige stel ingen tvivler på, går man dog ikke ud i selve det travle kjøkken
for at lede efter properheden, som først viser sig ved det færdigt ordnede
måltid. Men i vore arbeidsbønders huse er jo kjøkken
og stue et og samme rum, og gjæsten, som sidder i høisædet, kan se f.ex. at
gryden vaskes der borte i skorstenen (sammenlign ovenfor side 86, 5te kapitel).
Medens spisebord og skorsten stå så nær hinanden i vore
arbeidsbønders huse, er her omvendt stor afstand
mellem hverdags-stellet og gjæstebuds-tilstelningen. Sålænge husmoderen laver mad
for sit eget husfolk, går det som i en fabrik, og stellet er godt og
forsvarligt; men kommer en fornem fremmed, og hun skal forsøge sig i noget
slags fin madlavning, så er hun ængstelig og ustø, hun forglemmer sig, hun
forløber sig. Men jeg mener igjen, at den forløber sig, som lader sig beherske af indtrykket fra sådanne tilfælde og derefter
dømmer om feilagtigt stel i det hele.
I det fineste hus er der ikke samme grad af propenhed i
barnekammeret og i selve stuen. Det er den naturligste ting af verden, at i et
hus, som bare består af mand og kone og børn, vænner man sig til ikke at tage
det så nøie med propenheden som i et hotel, hvor fremmede gå ud og ind. Når en
husmoder er uden tjenerhjælp og endda ikke alene skal besørge det egentlige
husvæsen, men tillige deltage i erhvervet og f.ex. røgte kreaturer, er det
umuligt, at hun kan iagttage, hvad der hører til propenhed, således som en
frue, der har flere tjenere omkring sig. Tag kun et eneste exempel: må konen
bære vand alt fra elven og op en tung bakke, så bliver hun ikke alene nødt til
at spare på vandet, men en stor del af den tid og kraft og sindets munterhed,
som ellers kunde været brugt til sådanne ting som at vaske og skylle kopperne
rigtig nøie, er allerede ødet; under sådanne forholde er det ikke venteligt, at
sandsen skal udvikles således, som ganske nylig en udmærket frue i et
velstands-hus viste mig en prøve på: når en tallerken tages ned af rækken,
behøver hun ikke at holde den op mod solen for at se, om den i sin tid blev
skyllet og tørret vel, hun farer kun over den med fingerspidserne og føler.
Når en husmoder har slikket spiseskeen og tørret den af med
hånden og så lagt den frem for mig med venlig indbydelse til at spise og ikke
forsmå, har jeg tænkt på, hvorledes det dog i ret mange huse kan falde så til,
at flere personer må tage til takke og drikke i selskab af få glasse, uden at
dette kaldes bondsk. Eller når en endnu mere gammeldags og troskyldig kone i
mit påsyn bider sukkeret og lægger stykkerne frem, så ler jeg indvendig og
husker på, hvorledes proprietæren eller studenten tager en pibe af væggen, som
en anden røgte af igår, og kanske viser den
opmærksomhed at tørre mundstykket lidt af med kjoleskjødet for så at byde
gjæsten den.
Og de sjeldne gange jeg har været ude for sådant (se note
280), har det desuden fornøiet mig at fremkalde for erindringen, hvor langt,
langt flere gange jeg har fået det indtryk, at det tager stærkt af med sådant
altfor, simpelt stel omkring i vore bygder. Samtidigt med at husene ere blevne
byggede større og værelserne malede og gulvene skurede med alle de andre tegn
på fremadskriden, som denne bog har havt at melde om -, have naturligvis også
husenes opvoxende sønner og døttre lagt sig efter pynteligere adfærd og finere
levemåde.
Kommer du, kjære læser, til en afsidesliggende, gammeldags
bygd, hvor der naturligvis sidder noget mere igjen af dette, som kan støde, så
gjælder det, at du holder de her omhandlede begreber fra hinanden og ikke
fatter uvillie mod folket, fordi det ikke har de samme manerer, som du er vant
med. Husk, at det er dog en gren af det norske folks træ, og hold fast ved den
forestilling, at det bygdeliv, du nu får anledning til at betragte, har artet
sig ganske naturligt efter selve bygdens natur, at der er noget naturmæssigt i
det, noget, om hvilket vi til en vis grad kunne sige, at det må så være, kan
ikke være anderledes for tiden.
2. KOGE FISK
Det blev også nævnt i den samtale, jeg nys hentydede til,
og ligeledes nævnt som et stærkt tegn på tilstandens mislighed, at når bønder
fra Bergens omegn vare i byen og holdt til i kjøbmændenes bondestuer, så man
dem koge fisken sammen med poteterne, som dertil med vare uskrællede.
Meningen var, at når selve bønderne vare så rå, så fandt de
sig naturligvis i, at deres kvinder også vare det; men nu burde vi, som høre
til den mere oplyste klasse, søge at vække kvinderne op af deres tankeløshed og
vankundighed og igjennem dem virke på opdragelsen og huslivet i det hele.
Jeg ikke alene indhentede oplysninger om forholdet i
bondestuerne, men jeg havde netop dette for øie, da jeg fra Bergen af gjorde en
reise ud til Strilelandet og endog formåede en dame til at ledsage mig
og deltage i studiet af huslivet, således som fortalt side 35, 2det kapitel. Og
nu anfører jeg nogle linier af min ledsagerindes reise-beretning angående
kvindestellet ude på Herlevær og Herleholmen:
«Man bruger at koge salt fisk sammen med poteterne, således
at når disse have kogt en stund, vaskes fisken udi. På mit spørgsmål om,
hvorfor de gjorde dette, fik jeg til svar, at det var, fordi man derved sparede
på torv, på tid, og på salt i poteterne. Den kone, jeg først talte med om
dette, sagde, at de vaskede poteterne i 2-3 vand, når der skulde koges fisk
sammen med dem. Til en kone, som sagdes mig at være særdeles ordentlig (hvilket
jeg også syntes at kunne mærke af hendes husstel), yttrede jeg, at det
forundrede mig at se hende koge poteter og fisk sammen, da jeg aldrig havde
seet dette før; thi der, hvor jeg var fra (Søndfjord), gjorde aldrig bønderne
dette. Jeg fik samme svar som af hin kone; men hun lagde til, at hun aldrig
kogte poteterne og fisken sammen om vinteren, når hun kogte inde i stuen; thi
når der er to rum i kogovnen, som her er almindelig, så går det an at koge hver
del for sig med samme varme.
Af den tilhørende beretning fra Radøen, som
ligeledes er en af strilernes øer, kan jeg tilføie det træk, at konerne der
almindelig koge den salte fisk først og så poteterne i fiskesodet, som nu er
både salt og varmt, så der spares på salt og på brænde. Ved denne fremgangsmåde
opnåes desuden en ting til: bønderne her ynde at få fisken kold (den er fastere
da), men poteterne varme, og nu er jo fisken bleven afkjølet, medens poteterne
komme lige af gryden.
Det er, ser jeg af disse beretninger (og det stemmer
desuden med, hvad jeg veed om fra andre steder), kun salt fisk, som koges
sammen med poteter. Den er fast, koges ikke let istykker, påvirkes altså
ikke stort af potetesvandet.
Til denne udførlige og, som mig synes, ganske
tilfredsstillende forklaring fra Strilelandet (se note 281) skal jeg indskrænke mig til at anføre, at ganske
ligedan brug hørte jeg siden om på Lister-landet, hvor den sagdes at
høre til selv i brave bondehuse. Men Lister er en så vel anskrevet bygd, kjendt
viden omkring for sine matrosers gode forhold, sine fiskeres mod, sine
bådebyggeres tænksomhed, at man kanske ikke vil være så snar til at laste, hvad
folket her bruger og selv finder går an. Eller når folk i Strilelandets
fattige bygder eller i disse bygders fattigste huse
forklare, at de gjøre så og så for at opnå den og den besparelse, hvem vil så
stå frem og sige, at det behøvede de ikke og det burde de ikke? (se note 282).
Siden jeg begyndte med at nævne dadelen over kjøkkenskikken
i de såkaldte bondestuer i Bergens by, bør jeg kanske tilføie et par
oplysninger desangående.
En af vedkommende kjøbmænd skriver mig til således:
«Jeg var i dette øieblik nede hos min geselkone for at
indhente svar på deres spørgsmål, og jeg beklager, at det ikke er ganske så,
som vi kunde ønske det. Hun har rigtignok aldrig seet en bonde nede i
bondekjøkkenet koge ganske uvaskede potetes, men heller ikke ere de så rene,
som de burde. Sogningerne, siger hun, koge fisken lagt op på poteterne og altså
samtidig med disse, medens de andre bønder helst koge fisk og poteter hver for
sig.»
En bonde, som er født og opvoxet på Strilelandet,
men bosat i Sogn, forklarede, at han nok havde seet den påklagede måde i byen,
men poteterne vare «vel spulte», og det kunde være
nødvendigt, at de kogte på korteste måde, såsom der tidt var mange folk, og den
ene ventede på den anden.
En bondekone i Søndfjord, som i flere år havde været
barnepige i et kjøbmandshus i Bergen, hvortil hørte bondestue, fortalte mig,
hvorledes hun her for første gang havde seet den måde at koge fisken sammen med
poteterne; i hendes hus og hendes bygd brugtes samme måde ikke. Hun bemærkede,
at om poteterne vaskes aldrig så vel, bliver dog vandet brunt og får en egen
stram smag, formedelst poteternes egen saft, og denne smag kjendes da lidt af
på fisken; dette havde hun selv fornummet i hin bondestue. Man koger altså ikke
gjerne fisk på den måde, uden man af en eller anden grund er nødt til det.
3. HOLDE GRYDEN REN
I Danielssens oftnævnte folkeskrift om spedalskheden
læser jeg:
Meget af den skidenfærdighed, der finder sted indeni
husene, støder man og på ved madlavningen. Kogekarene holdes langt fra rene;
man ser hyppigt, at der koges grød og suppe i den samme gryde, hvori der kogtes
dagen forud, uden at den rengjøres, og de kar, hvori den tillavede mad kommes,
vaskes kun engang imellem.
Det er dette indgroede og overalt gjennemtrængende svineri,
der foranlediger størstedelen af de hudsygdomme, vor kystbonde så rigeligen er
beladt med o.s.v.
Den værste hudsygdom er jo spedalskheden selv, den er der
mest af i Søndfjord, her skulde vi altså se os
om og f.ex. lægge mærke til grødgryden.
I en af de inderste bygder forklarede en bondekone mig sin brug. Gryden bliver bestandig skrabt vel, og når der
ikke er brændskover, lægger hun kun et låg over, at ikke katten skal komme til
eller støv og rusk falde i, hvorefter hun næste dag kan koge grød i gryden uden
videre. Men der skal altid mere pas til at koge grød, når der er spor af
levninger, den vil så let få brændsmag, og derfor bruger hun i regelen ikke
gryden mere end to gange uden at vaske den. Når den så skures, gjøres det
forsvarligt, med halmvisk og sand. Har det truffet så, at der har sat sig
brændskoven, faste, hårde og brændte skover, så går det nu slet ikke an at koge
i gryden, som den er. - Hendes mand er så glad i skover, har været så fra barnsben,
og hun må tidt føie ham i at øse op så, at der bliver et mål grød på bunden af
gryden til ham; han får da melken påslået og spiser af gryden. Foruden at denne
bliver særdeles vel skrabt da, gjør også melken, at de få levninger af skover
ere vel opblødte og altså opløses lettere ved næste kogning. Men trods dette
lader hun dog ikke længere tid gå hen uden skuring end som sagt. - Jeg fortalte
hende om bygder, hvor man holdt gryden ren for lange
tider alene ved at skrabe; men det kunde hun ikke vel forstå; de måtte da,
bemærkede hun, have en særdeles måde at skrabe på. Ellers falder det nu oftest
så til her i huset, at der koges potetes i den samme gryde. Til
poteteskogningen er det ikke nødvendigt at vaske efter grøden, men des nøiere
må der vaskes til grøden efter poteterne.
Omtrent samme skik forefandt jeg i et andet bondehus i
nærheden. Den lod til at være den almindeligste her i sognet.
I næste sogn forklarede en ferm husmandskone sig således:
Hun har en gryde særskilt til grød og melsuppe. Der spises ofte af gryden, som
sættes på en krak midt på gulvet, så familien sidder rundt om, og den skrabes
vel under selve spisningen. Tildels fares der over bagefter med en kniv, så den
bliver vel fri for brændskoven, og på den måde kan gryden holdes ren længe. Når
hun imidlertid en og anden gang synes, det er nødvendigt, slår hun vand i om
aftenen, så skoverne blodes op og vasker og skurer gryden om morgenen, den
bliver da så blank som sølv. Somme gryder ere imidlertid slemme til at «eire» (sværte) efter skuringen; hun havde engang sådan en,
og for den fik hun det råd, at hun ikke skulde skure, men bare vaske og tørke
den med en ren uldklud. Når gryden sættes bort, har hun stadig låg over den, at
ikke hund eller kat skal komme til. «Haldet» (hanken) vasker hun oftere med den
almindelige vaskeklud.
Fra denne samtale gik jeg til præstefruen. I en bygd i
Nordlandene var hun vant til at se grødgryden vasket til hver kogning, så det
var hende påfaldende at høre af tjenestepigerne her, at det kun blev gjort nu
og da. Hun rettede sig imidlertid for en del efter bygdens skik og bestemte, at
gryden skulde skures hver lørdag, og dette har hun nu
fundet sig vel tjent med i en række af år. Gryden skrabes vel for hver gang og
dækkes med låg. Har pigen mistanke om at der er kommet noget i, så skyller hun
den, men har ikke lov til at komme i den med tvoge (vaskefille). Haldet vaskes
nødig oftere end selve gryden; der kunde så let falde rusk ned i. - Her hørte
jeg det råd mod gryde, som eirer, at man skal smøre den i bunden med lidt fedt.
En erfaren bygdekone kom ind i det samme og stadfæstede, at der er stor
forskjel på gryder, da nogle ere så slemme til at eire. Hun kjendte også det
husråd at smøre med fedt. Når fedtet skal gnides ud over bunden, bruges for
renligheds skyld ikke så gjerne klud, heller nogle smuler fladbrød; dette er jo
lige så rent, som man vil have grøden, der skal koges.
I næste bygd, længere ude, beskrev en bondekone mig sin skik så, hun skurede sin grødgryde til hver helg, og det
var tilstrækkeligt i hendes hus, såsom hun ikke trivedes med kold mad og derfor
kogte hver dag, om vinteren endogså til begge grødmål for dagen; det, som igjen
efter skrabningen, fik altså ikke tid til at surne.
I den yderste bygd eller Askevold hørte jeg om
følgende system af fremgangsmåder:
a. I nogle huse skures grødgryden
efter hver kogning. Der slåes varmt vand i, så står gryden en stund, til
skoverne ere opløste, derpå skures. Er der gryder, som sværte efter skuringen,
får man indskrænke sig til at vaske dem, tildels med grønsæbe, eller når man
skurer, bør man heller bruge aske end vand.
b. Andre steder bruger man at skrabe ned fra kanten af, et
stykke ned i gryden, dække det gjenværende af skover ved at slå på så meget
vand, som behøves til næste grød, og dermed lade gryden stå til næste kogning.
Dette er selve grødvandet, og inden der koges, har det opløst skoverne, som
ellers kunde sætte sig fast og forårsage brændsmag.
c. Har nogen spiist af gryden, især om det er nogen
fremmed, såsom en gammel lægdemand, så bør gryden helst skrabes til bunds og
derefter skyldes. Ved sådan ledighed ville pigerne så gjerne tage vaskekluden
til hjælp, men det er ækelt, her holder ikke den tale stik: «Det er da bare
maden, og man søger at vænne dem af med det. Regelen er: enten blot skylle
eller også skure og vaske fuldstændigt.
Til alle disse exempler fra Søndfjord kan jeg
sluttelig føie den bemærkning, at under mine mange samtaler med folk udenfor
bondestanden, damerne på præstegårdene o.s.v., hørte jeg aldrig andet, end at
man fandt, at bøndernes stel med grødgryden var upåklageligt (se note 283).
Vil man dertil vide, hvordan der forholdes på andre steder?
Nu vel, vi skulle se os lidt om f.ex. i Smaalenene. I et par af
beretningerne herfra (side 121, 6te kapitel) beskrives skikken så, at så snart
maden er øst op, hænges gryden over ilden igjen med vand i, når dette er
opvarmet, vaskes kopper og tallerkener deri og tilsidst gryden selv, som derhos
skrabes med kniv o.s.v.; og ikke nok dermed, men når gryden skal bruges næste
gang, bliver den skyllet med rent, koldt vand først.
Forestille vi os end, at dette er den almindelige brug selv
i menigmands huse, så kunde vi dog vel ikke slutte
videre, end at stellet er mere propert end i den egn, vi besøgte først. At
Smaalenene er fri for spedalskhedens hjemsøgelse, kan man dog vel ikke
tilskrive sådanne ting.
4. UDEN GAFFEL
Det var i en af de indre bygder i Søndfjord, på en
bondegård. En dag, der ikke var udarbeide, havde jeg alt folket for mig inde i
stuen og benyttede den gode stund.
Jeg (henvendt til
ungemanden): Lad høre af dig, hvad hindringer og
vanskeligheder der skulde være i veien for at indføre brugen af gaffel her i
huset?
(Ungekonen lagde sytøiet, bedstefaderen holdt på øxen,
bedstemoderen hørte inde i kleven, hvad det gjaldt, og kom til, den tiltalte
standsede med bandekniven og betænkte sig - jeg selv lagde papir og blyant
tilrette.)
Ungemanden (efter en
stund, thi det var hans måde at betænke sig længe): Å, det er kanske ikke så
betydelige hindringer. Et er nu det, at det vilde tage mere tid.
Jeg: Så?
Han: F.ex. når vi skal skrælle potetes.
Ungekonen: Ja, det må
jeg også sige. Jeg skulde vist skrælle dobbelt så fort med fingrene. Nu kan det
vel komme meget deraf, at jeg er ikke vant med gaffel - men jeg mindes, da jeg tjente
i byen, at når det kunde hænde at konsulen havde liden tid og råbte efter
maden, så kunde jomfruen kaste gaffelen og sige: Å, vi få tage med fingrene for
at få poteterne fort færdige.
Ungemanden: Og så
vilde der tallerkener til, når vi skulde spise sild, og jeg veed ikke endda, om
silden blev så ren, som når vi tage den med fingrene. Der skulde tid til at
vaske op igjen tallerkenerne, foruden at disse endda koste penge.
Jeg: Det har jeg
såmænd selv tænkt, når jeg har betragtet eders måltider i disse dage, at det er vel så rensligt at behandle silden på eders
måde. I have jo formelig fingerfærdighed til at holde silden oppe i luften og
med et par greb og ryk få indvolde og hoved og skind og ben af. Hos os i byerne
kommer silden ind fra kjøkkenet således, at den er vasket udenpå, men så må den
lægges på tallerkenen for at skilles fra indvoldene, og tallerkenen bliver fuld
af søl, som igjen smitter på sildestykket. Eders tallerken vilde blive endnu mere sølet, såsom I ikke blot nyde en smage-bid,
men holde fuldstændigt måltid på sild og altså måtte rense flere sild hver.
Ungekonen: Ja, og i
kjøkkenet i byen tage de desuden silden med fingrene, når de skal renske den.
Det hørte jeg jomfruen sige, at det bare er at rive silden istykker at bruge
gaffel til det.
Ungemanden: Dernæst er
også bekostningen noget at tage i betragtning.
(Her kom gamlekonen med et halvt dusin bordknive,
hjemmegjorte; de mænds eget arbeide. Nogle af dem havde yderst simple blad og
derhos træskaft, men andre vare omhyggeligere både smedede og skjæftede. Til
sig og konen havde ungemanden allerede før bryllupet gjort to knive med gode blad, med skaft af ben og endda holk om
skaftet af horn, og af alle hans første knive vare kun de i behold. Slige ting
som bordknive komme let i flisene på gulvet og derfra i varmen.)
Ungemanden: Jeg har
prøvet det. Når en skal begynde husholdning, synes han alt, det er meget at
skaffe ske og kniv, og skulde det nu være gaffel også, var det mere. Og så
tallerkener.
Jeg mærkede mig end yderligere følgende: Når silden er
rensket, som beskrevet, lægges den på et fladbrødstykke, så poteter ovenpå
silden og derovenpå atter et brødstykke. Det kaldes at gjøre bite, og biten kan ikke føres til munden uden med
fingrene. Tallerken behøves ikke her; thi det tørre fladbrød ligger godt nok på
bordskiven. Kun om høsten, når brødet er opspist og det nye korn endnu ikke
malet og melet bagt, så man må hjælpe sig uden fladbrød med poteter alene,
bruges firkantet sildefjæl eller rund borddisk; denne må vaskes op
for hver gang. Men på slig trætallerken vilde det ikke gå an at bruge gaffel.
Til fast brug af gaffel måtte altså, som allerede sagt, høre stentallerkener;
men dem er det ikke at tænke på at have i sådanne huse, de vilde gå istykker,
og det arbeide med at vaske dem op året igjennem vilde tidt komme iveien for
andre arbeider, som ere nødvendige, f.ex. om sommeren, når der skal bjerges hø
og mændene råbe på kvindfolkene.
Alle vare enige i at ønske, at det kunde blive
brug at have gaffel i lag (gjæstebud), til fisk, kjød, steg med sauce o.s.v.
Man sidder der med sulkede fingre og med sine bedste
klæder, så man tør ikke røre sig, før man har tørret af sig på en våd handdug,
som bæres omkring. Der har tidt været snakket på dette i bygden; men det er
rart med det, der er ikke nogen, som har lyst til at gjøre begyndelsen med
sådan fin skik. Men der er alligevel kommen så mange andre skikke
til bygden i den tid, folk kan mindes - de komme mest udentil, fra søkanten og
fra byen -, og kom nu denne gjæstebuds-skik med, så vilde vel gaffelen også
blive brugt i det daglige til visse måltider, f.ex. til fisk; men (således
sluttede ungemanden vore overlægninger) det antages endda, at ikke den
nulevende slægt får se gaffel brugt ved alle mål og navnlig ikke ved sildemålet,
som her forekommer daglig.
Til disse meddelelser og forklaringer fra hin samtale kan
jeg endnu føie dette, som jeg allerede har hentydet til side 179-180 6te
kapitel, at ved silde-målene pleier man dels at have en våd tavse liggende på
bordet som serviet, dels efter måltidet at gå hen og
vaske hænderne.
Det var ikke stort nyt, jeg fik høre om dette i samtaler
med andre her i Søndfjord, når undtages, at en mand, som ikke selv hører
til almuen, fandt, at denne bondemæssige måde var hverken mere eller mindre end
barbari, som burde afskaffes. Han kaldte det noget tøv at rense småsild eller
brisling så omstændeligt, den burde spises med skindet og benene; og den øvrige
rensning kunde udføres af pigen før måltidet; den tid, som medgik for hende,
blev indsparet derved, at de spisende kunde blive hurtigere færdige, medens sildemålet nu tog så lang tid, at han tidt havde ærgret sig
derover. Herimod yttrede igjen en præstefrue den mening, at bønderne ere så
nøie på det, at de ikke så gjerne vilde spise den sild, som kokken havde
renset. - Flere almuesfolk fandt, at medens gaffel kunde og burde bruges til
fisk og kjød, var der neppe anden råd, end at silden måtte spises som hidtil.
Med hensyn til, at der i hin indre bygd ventedes på, at den
nye skik skulde begynde i de ydre bygder, forhørte jeg
mig om forholdet i Askevold, ude ved havet, men fik den besked, at det
er ikke endnu kommet dertil hos bønderne, at gaffel bruges i gjæstebud engang.
Østerdalen er jo et af
de renfærdigste bygdelag i Norge, Elverum er en af de bedste bygder i
Østerdalen, og så var det endda i et af de anseeligste bondehuse
i Elverum, at konen fortalte mig dette:
For håndværkere dækkes op med gaffel og tallerken, for
husets tjenere og andre arbeidsfolk ikke. Her bruges sild af et større slag.
Når den skal spises uden gaffel, lægges den på fladbrød og får et snit langs
siden, så bugen lægges op og indvoldene tages ud; den skjæres så op stykke for
stykke. Der gjøres biter, skind og ben spises med, og tilsidst spises
brødstykket også op, som tjente til tallerken. Børnene i huset spise med
tjenerne og på samme måde, fader og moder derimod spise for sig selv ved duget
bord og altså med både tallerken og gaffel.
Fra Tromsø-egnen har jeg liggende for mig en fuldstændig
samling af besvarelser også til nærværende spørgsmål (side 149, 6te kapitel).
Det er, ser jeg, undtagelse at spise f.ex. fisk uden kniv - hver mand har
ialfald sin tolle- aller foldekniv; men det er også undtagelse, at almuesmanden
bruger gaffel i det daglige. Dog er det vel endvidere undtagelse, når konen i
et ellers nogenlunde vel forsynet bondehus slet ikke har en gaffel at lægge
frem. Som prøve gjengiver jeg, hvad der meddeles for en enkelt bygd (hvor dog
stellet kanske er noget mere tarveligt end sædvanligt):
Knive og gafler gjør man aldrig rene, af den simple grund
at de ikke eies eller bruges. Dog har en og anden en bordkniv, men yderst
sjelden en gaffel, uden i de huse, hvor der holdes
skole og præsten ventes på skoleoverhøring der har man to par parat, et til
præsten og et til skolemesteren; konen sørger nok for, at manden må kjøbe de to
par hvert år, til presten ventes, såsom de, der havdes ifjor, ere istykker for
længe siden.
For endnu at hente et exempel fra den modsatte kant af
landet kan jeg fortælle, at en bonde fra Stavanger amt, en af de
hæderligste mænd, jeg kjender, og derhos den tid ordfører i sin bygds
formandskab, engang var gjæst ved mit eget bord (i et hotel i en by, hvor vi
traf sammen) og da - spiste med gaffel for første gang i sit liv! Jeg bør dog
føie til at manden bor i en afdal.
Med disse exempler vilde jeg have hentydet til denne landsskik,
at folk af den menige almue, arbeidsbønder o.s.v. endnu for det meste (se note
284) holde på den beskrevne tarvelige måde. Og de udførligere forklaringer fra
Søndjord skulde tillige tjene til at vise, at der dog
neppe går an så uden videre at laste skikken.
Hvor mange grader op til de samfundets høider, hvor det
ifølge engelsk mode ikke længer er brug at føre maden til munden med kniv
engang, men alene med sølv-gaffel! Og lige så mange grader er der i folkenes
kår og levemåde i det hele. Sammen med uligheden i dette stykke kan der påpeges
en række af andre uligheder. I Smaalenene, på Hedemarken og
ellers her på Østlandet følger brugen af gaffel med den dybt indgribende
forandring på visse bondegårde, at husbondsfolket skiller sig fra arbeidsfolket
i arbeidslaget og i madlaget. Exempelvis kan jeg fremdeles nævne, at med
gaffelen på den ene side følger gjerne, som antydet, stentallerkener og dug og
serviet o.s.v., o.s.v., og at sammen med den oprindelige tarvelighed på den
anden side er gjerne den gamle skik opbevaret, at det samlede husfolk begynder
og slutter måltidet med bordbøn.
5. SLUTNINGSBEMÆRKNING
En omfattende og fuldstændig fremstilling af renligheden
ved madstellet måtte følge maden og drikken gjennem alle behandlingens trin.
Der kan vises opmærksomhed eller mangel på opmærksomhed,
idet kornet skjæres og bindes i bånd og enten sættes på stør eller kun reises
på ageren. Det er jo vel bekjendt og ofte omtalt, hvorledes de regler for
renlighed i behandlingen, som det går an at iagttage ved fiskerier i visse
andre lande, må tilsidesættes på vore sildesalterier,
hvor man på den ugunstigste årstid og på de ubekvemmeste arbeidspladse får at
bjerge så umådelige masser af opfisket sild. Jeg tænker mig, at den omhu eller
forsømmelighed, som vises under kreaturenes røgt, indvirker på beskaffenheden
af den melk, koen giver, eller det kjød, som fåes af slagtet, så det får smag
som af ren og god eller af uren og bedærvet vare; endnu tydeligere er det, at
budeien kan bruge en mislig eller urenslig fremgangsmåde, når hun melker,
slagteren ligeså, når han flår dyret og ophugger kjødet. Med andre ord:
Allerede føde-emnernes indsamling og foreløbige behandling måtte tages
med i denne betragtning (se note 285).
Det næste trin vilde være føde-emnernes
førsel til markederne og deres opbevaring på pakboder og stabbure, i kjeldere,
i spiskammere o.s.v. Under dette stykke kunde f.ex. kjeldermelkens
behandling komme til at udgjøre en egen afdeling, eller det kunde blive gjenstand for speciel omtale og undersøgelse, at
gammelosten nu og da befindes at være giftig, et uheld, som skal kunne
indtræffe ikke blot formedelst skjødesløshed under ystingen, så der har dannet
sig eir i kobberkjedlen, men også formedelst en eiendommelig chemisk proces i
selve osten, medens den står hen (se note 286).
Den samme melk, som her nævntes, er et godt exempel på
sagens vidtløftighed. Det hører jo med til melkens opbevaring, at man først
forvandler den til smør og ost, så her bliver tale om nye varers
tilveiebringelse og indsamling ligesom på første trin, og det er jo noksom
bekjendt, hvorledes der kan være rensligt eller urensligt stel ved
smørkjerningen o.s.v. Men således kunde hver af kapitlets afdelinger blive at opløse i underafdelinger.
En egen afdeling vilde have at gjøre med utøi, som lægger
sig i maden, mid i melet, mark i kjødet, både mid og mark i osten o.s.v. Det tredie
trin vilde blive føde-emnernes behandling
i kjøkkenet, når de skulle laves til retter.
Det fjerde trin kunde være selve
måltiderne, den mere eller mindre smagelige måde, hvorpå retterne sættes
frem af madmoderen og maden nydes af bordfællerne.
Det femte og sidste trin måtte vel blive levningernes
opsamling samt kjøkken- og bordtøiets rengjøring og - skyllevandets
anvendelse.
Som et tillæg til det hele kunde der gives en oversigt
over forsyningen med kjøkken- og bordtøi, med forklaring om, hvorledes
f.ex. de gammeldags bøtter og skåle af træ ombyttes
med bliktøi og krustøi, som det falder lettere at holde rent. Dette stykke
kunde blive lige så interessant som vanskeligt. Der kunde begyndes med den tid,
da man ikke engang havde støbte jerngryder, da man altså måtte bruge gryder af
sammenklinkede plader, eller endnu tarveligere hjælpe sig på den måde, at man
f.ex. varmede melk i et trækar ved at plumpe ophedede stene op i (se note 287).
Og når man afbildede de forskjellige arter af trækar (tånkar, trøys, bolle,
skjælsing o.s.v., o.s.v.) og ved siden af føiede tilsvarende afbildninger og
benævnelser fra Sverige, skulde læseren få en livlig forestilling om den
fælles nordiske kunst og flid med at skaffe sig en mangfoldighed af former, som
tilfredsstillede det mangehånde behov. Men at påvise, hvorledes det gamle sæt
af hjemmegjorte greier nu afløses af glas og stentøi o.s.v., det vilde svare
til de forklaringer, jeg leilighedsvis har givet om glasruderne, som ere kommet
istedetfor skjåen, om den maling, hvormed der nu pyntes på vægge og gulve
istedetfor det skurede træ, om paraffin-olien, som afløser den rygende
tyre-spik o.s.v.
Men en grundig fremstilling af alt dette, i de forskjellige
egne af landet og inden de forskjellige klasser af samfundet, måtte nødvendig
tage hensyn til, hvad slags føde-emner man har at gjøre med, ja endog
til den smag og forkjærlighed for dette eller hint slags mad, som langtids vane
samt et tarveligt og arbeidsomt livs behov kan have frembragt (rakefisk, sur
sild, harsk flesk o.s.v.). Til bedømmelse af det hele kjøkkenarbeide med dets
renlighedsstel kunde det også være nødvendigt at tage hensyn
til måltidsskikkene, som også ere ulige efter egnenes naturforholde og
årstidernes arbeidsdrift, med snart flere, snart færre mål for dagen, nu mere
kold, nu mere varm mad o.s.v.
Man vilde vist slå sig til tåls, om jeg kun sagde, at der
ikke længer er rum i denne bog til at give en udtømmende fremstilling af alle
disse ting. Men jeg vil desuden ligefrem tilstå, at trods det temmelig rige
forråd af oplysninger, jeg selv har indhentet, og af skriftlige meddelelser,
som ere stillede til min rådighed, vilde jeg dog ikke tilfredsstille mig selv,
om jeg begyndte på det nu.
Da jeg ovenfor gav mig ifærd med at beskrive husenes
renhold, havde jeg iforveien skrevet en særskilt bog om bygnings-skikken. For
med fuld sikkerhed at skrive om renligheden med madstellet måtte jeg nok ligeså
have skrevet særskilt om selve maden og kostholdet først.
Som sagen nu står, tror jeg det rettest, at jeg lader det forblive med den korte række af exempler, jeg allerede har
givet. De få stå som tegn på den mening, jeg har, at
renlighedsstellet i dette stykke hos almuen svarer ganske vel til den større og
mindre grad af tarvelighed, som må iagttages omkring i vore bygder. Jeg holder
mig forvisset om, at jo nøiere man beser stellet, desto rimeligere og
forsvarligere skal det vise sig at være, og jeg tvivler ikke på, at en
omhyggelig granskning vil overalt i landet kunne finde yttringer af folkets
fremadstræben også i dette stykke, en fremadstræben i retning af større
pyntelighed og properhed, som dog livsforholdenes strænghed på mange steder
sætter temmelig snævre grændser for.
I de mange indberetninger fra Tromsø amt har jeg
bygd for bygd endogså svar på et så specielt spørgsmål som dette: om fiskerne
have ordentligt gjemme for sin skrå, eller om de kun putte
den i vestelommen. Det fremgår tydeligt, at brugen har været simpel nok før
i tiden, men at den har forbedret sig og holder på at forbedre sig fremdeles.
De gamle bruge endnu tildels en lidet indbydende tobaks-væske af kobbeskind, de
yngre lægge sig til dåser af messing og tin. Men mangengang hænder det dog
endnu, at den halvbrugte skrå puttes i vestelommen, og så træffer det nu og da,
at fiskeren er lens for tobak og i sin fortvivlelse - skjærer selve vestelommen
istykker og putter i munden. - Jeg nævnte dette for at slutte med den yttring,
at som her, så går det i mange huse, hvor
tarveligheden nu og da kan grændse til nød: sind og sands er helt optaget med
spørgsmål om mad til mættelse og der agtes lidet på smagen og på synet, på
pyntelighed og indbydende tække. Men med nødens ophør og med udvidelse af de
kår følger strax den bedre vane og ædlere art, som fra arilds tid har hørt vort
folk til.
HOME – OLD COOKBOOKS - ABOUT...
Last update 17 FEB 2009. Copyright © Henry
Notaker 2000